Body style |
Enclosed Limousine |
|
Body bouwer |
Barker |
Chassisnummer |
49WR |
|
Motornummer |
KT45 |
Exterieur |
Zwart / groen |
|
Interieur |
Zwart / grijs |
Gelezen mijlen |
71531 |
|
Stuur |
RHD |
Versnellingsbak |
Handgeschakeld |
|
Prijs |
€ 65000.00 |
49WR is een lang type chassis met motornummer KT45; het chassis is voltooid in September 1928. In november 1928 is het chassis verkocht aan Barker & Co. (Coachbuilders) Ltd. als voorraad. Barker bouwde de fraaie 7-persoons Enclosed Limousine op het chassis.
In het begin van 1929 verkocht Barker 49WR aan hun klant Mr. Morris, die in 11A, Portland Place in London woonde.
Door de eigenarenkaart weten we dat op 20 oktober 1933 de Phantom eigendom was van Comm. H.D. Tollemache, die toen in 8 Brayanston Square in London woonde. Wanneer Commander Tollemache zijn auto verkocht, was lange tijd niet duidelijk. Een klein ovaal plaatje in de auto suggereert dat de Phantom is verhandeld door Archie Simons & Co., maar aan wie en wanneer de auto verkocht is, is niet duidelijk.
Na het nodige onderzoek in de RREC-archieven bleek dat de inmiddels Captain Tollemache die toen in Egerton Gardens in London woonde, op 16 september 1955 eigenaar was van een Rolls-Royce Phantom III uit 1936.
Het verhaal met de 49WR is dat deze verkocht is aan een begrafenisondernemer in Schotland, maar dan loopt het eigenarenspoor dood.
De eerstvolgende keer dat we 49WR weer tegenkomen is in Nederland. Door het Nederlandse kenteken FS-00-41 weten we dat de auto in Nederland is geregistreerd in April 1965. De eigenaar was de toen Simca-garage-eigenaar de heer v/d Gun uit Den Haag. In 1975 had Garage de Vaal te horen gekregen dat de Phantom I bij v/d Gun te koop stond. Zij kwamen echter niet tot een deal.
De auto werd in 1975 gekocht door de heer A.E.L.M.J. Palmen, bekend van de grote Palmen-collectie die ondergebracht was in twee grote loodsen en een kerkgebouw in Dordrecht. Garage de Vaal wist dat de heer Palmen geen auto`s verkocht, maar ging rond 1996-1997 toch met hem op avontuur. Helaas, zoals we verwachtten wilde hij de auto niet verkopen. Uiteindelijk wist de Vaal een deal te maken met de heer Palmen en ruilde hij de Phantom I tegen een auto die de heer Palmen nog niet in zijn collectie had, namelijk een Jensen Interceptor III.
Een familie uit Brabant kocht in April 2004 de tot nu toe originele Phantom I met het plan om hem zo origineel mogelijk te houden.
Deze Phantom I is nog in dezelfde originele staat als gezien in 1975 door de Vaal, die na lang overleg de auto in 2024 weer terugkocht van deze familie uit Brabant.