Historie en technische details
Bentley Mk VI / James Young / Saloon
Body style Saloon   Body bouwer James Young
Chassisnummer B 150 NZ   Motornummer B 75 N
Exterieur Creme   Interieur Lichtblauw
Gelezen mijlen 00839   Stuur RHD
Versnellingsbak Handgeschakeld   Prijs P.O.A.
Deze Bentley is voorzien van een koets van James Young. Dit charmante James Young model is slechts 35 keer geproduceerd en is daarom een zeldzame verschijning. Dit design C12, bodynummer 1977, heeft als uniek kenmerk dat het een 4d6l saloon body is. Deze afkorting staat voor 4-door, 6-light, ofwel 4 deuren en 6 zijruiten. Dit betekent dat er behalve ramen in de 4 portieren ook ramen zijn geplaatst achter het achterportier. Dit is het enige model van James young dat als 4d6l is gebouwd.
De eerste eigenaar van deze bijzondere auto was H.A. Potts van Blue Yard Garages Ltd uit Engeland. Hij nam zijn auto in ontvangst in mei 1952. De Bentley werd oorspronkelijk afgeleverd met het kenteken MXO379.
Een Bentley Mk VI werd vanaf het begin geleverd met een 4256 cc 6-cilinder lijnmotor met een vermogen van 29,4 bhp (ongeveer gelijk aan pk). In mei 1951 werd deze 4¼ Litre motor vervangen door een 4½ Litre motor van 4566 cc met een vermogen van 31,5 bhp, de zogenaamde "big bore engine". De Mk VI James Young B150NZ is voorzien van deze sterkere motor uit de laatste jaren van de Mk VI.
De eerste Bentley Mk VI werd geproduceerd in 1946, maar de leveringen kwamen pas goed op gang in 1947. De laatste exemplaren werden opgeleverd in het derde kwartaal van 1952. In deze zes productiejaren zijn er 5201 gemaakt, hoewel dat cijfer niet in alle bronnen hetzelfde is.
Van de 4¼ Litre standard saloon zijn er 3180 gebouwd, van de 4½ Litre “big bore” standard saloon zijn er 1022 gebouwd. De overige 999 exemplaren zijn voorzien van een door een koetsbouwer geleverde carrosserie. 820 keer is dat gedaan op basis van de 4¼ Litre en slechts 179 keer op basis van de “big bore”. Deze Bentley Mk VI James Young B150NZ is dus in alle opzichten een zeldzame auto.

Deze bijzondere Bentley Mk VI James Young is door Garage de Vaal in 1987 gekocht in Engeland. Hij was in een perfecte, originele staat. Kort daarna is hij verkocht aan een Nederlander die de intentie had er trouwwerk mee te gaan doen. Spijtig genoeg heeft hij toen de auto wit laten spuiten. Het trouwwerk werd geen succes. De auto heeft nagenoeg 28 jaar gestald gestaan, waar hij niet beter op geworden is.
In 2015 hebben we de Bentley weer teruggekocht puur uit medelijden voor zo`n mooie auto zoals wij hem ons herinnerden. In 2016 hebben we hem een grote technische beurt gegeven waar bijna € 6800,- aan kosten mee was gemoeid. Tevens is de auto toen onderhanden genomen door een autobekleder die de vloerbedekking heeft vernieuwd en de lederen binnenbekleding heeft gerenoveerd. Ook de kofferruimte is in zijn geheel opgeknapt, voor nagenoeg € 8500,-. Het resultaat is geen concourswerk maar is wel heel netjes. Door omstandigheden hebben deze bekledings- en renovatiewerkzaamheden geduurd tot 2020, en is er sinds 2016 nagenoeg niet met de auto gereden.
De Bentley rijdt goed en alles werkt naar behoren. De remmen werken goed maar de auto trekt bij het remmen naar rechts. Na deze jaren van stilstand moet alles weer wat op gang komen.
Het houtwerk en sommige delen van de body hebben aandacht nodig. Dit is op de foto`s te zien.
De prijs is gezien de investering en het bijzondere model zeer gunstig en aantrekkelijk.
Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young Bentley Mk VI / James Young