Historie en technische details
1935 Rolls-Royce 20-25 / James Young / Saloon
Body style Saloon   Body bouwer James Young
Chassisnummer GAF 68   Motornummer W9Y
Exterieur Zwart / Groen   Interieur Licht grijs
Gelezen mijlen 17368   Stuur RHD
Versnellingsbak Handgeschakeld   Prijs P.O.A.
Deze 20/25 HP met chassis GAF68 werd voor opslag verkocht op 2 november 1934 aan Pass + Joyce Ltd. in London. In januari werd het chassis aangeleverd aan James Young om er een saloon met separatiescherm op te laten bouwen. De eerste eigenaar werd Lord Trent (John Campbell Boot), de tweede Baron Trent van Boots Chemists, die de auto kocht in februari 1935. Lord Trent hield hem meer dan 20 jaar in bezit.
In de negentiger jaren was de 20/25 HP GAF68 in de Verenigde Staten en was het eigendom van Michael & Alexandra Pifer uit Ohio. Zij verkochten de auto in april 1995 aan de heer Fred Kreeft uit Assendelft, die hem naar Nederland liet verschepen. Hij verkocht hem in 2007 aan de heer Max Kornmann uit Arnhem, die hem in bezit had tot 2014.
De Rolls-Royce 20/25 HP volgde de 20 HP op als de “kleine” Rolls-Royce. Beide modellen waren gericht op de “owner driver”, maar in de praktijk zijn er ook heel wat verkocht aan klanten met chauffeur.
De zescilinder in lijn kopklepmotor van de 20/25 HP was dezelfde als die werd gebruikt in de 20HP. De motorinhoud was vergroot naar 3669 cc door de boring te vergroten van 76 mm naar 82 mm, met behoud van de slag van 114 mm. Er werd gebruik gemaakt van een enkelvoudige Rolls-Royce carburateur en van zowel bobine- als magneetontsteking. De handgeschakelde vierbak zat vast aan de motor verbonden en werd traditioneel met de rechterhand bediend. Vanaf 1932 zaten er op de derde en vierde versnelling synchromeshes.
Het chassis had een starre voor- en achteras met half-elliptische veren en met servo-bekrachtigde remmen op alle vier de wielen. Voor de handrem werden aparte achterremmen gemonteerd. De 20/25 HP heeft verticale louvres in de radiator grille, waarvan de invalshoek met de hand vanaf het dashboard kan worden bediend; Op latere modellen worden de louvres automatisch met een calorstat geregeld.

Deze 20/25 HP James Young is altijd in goede conditie gehouden en kan zo de weg op. In de afgelopen jaren zijn er diverse restauratiewerkzaamheden uitgevoerd. Zo kreeg hij een nieuwe roestvrij stalen uitlaat, werd de motor gereviseerd en van een nieuwe cilinderkop voorzien, en werd de startmotor vervangen. Body, leer en hout zijn in goede conditie. De gereedschapskist is compleet en in 2015 zijn er nieuwe wielplaten geplaatst.
Deze fraaie James Young wordt geleverd met een omvangrijke hoeveelheid historische documenten.
1935 Rolls-Royce 20-25 / James Young 1935 Rolls-Royce 20-25 / James Young 1935 Rolls-Royce 20-25 / James Young 1935 Rolls-Royce 20-25 / James Young