Historie en technische details
1926 Rolls-Royce 20 HP Van / Bestelwagen / Shooting brake
Body style Bestelwagen / Shooting brake   Body bouwer Hooper
Chassisnummer GOK 22   Motornummer C1560
Exterieur Blauw / Zwart   Interieur Zwart
Gelezen mijlen 20829   Stuur RHD
Versnellingsbak Handgeschakeld   Prijs P.O.A.
Deze Rolls-Royce Twenty (ook wel Rolls-Royce 20HP genaamd) is een zeer bijzondere auto.
Om te beginnen omdat het een Rolls-Royce met een bestelauto carrosserie is, een zogenaamde “Van”.
Ten tweede vanwege zijn bijzondere belettering die het klassieke karakter van de opbouw op een unieke manier versterkt.
Deze Twenty is niet altijd een “Van” geweest. In november 1925 kocht Mrs Foreshew bij koetsbouwer Hooper een enclosed Limousine. Hooper bestelde het chassis met de motor bij Rolls-Royce en nam deze in februari 1926 in ontvangst. De totale auto was gereed in juli 1926. Hij werd kennelijk niet meteen in gebruik genomen want in juli 1927 ging de garantie pas in.
In de meegeleverde historie blijkt dat de auto in november 1935 in bezit was van C. Rowntree, in december 1937 van V. Garland en in november 1938 van Dr. A.W.J. Houghton.
Tot in de jaren 70 is niet precies bekend wie wanneer de auto in bezit hebben gehad en wanneer de Limousine koets precies is vervangen door een “Van” koets (in het boek “Rolls-Royce Twenty” van John M. Fasal ook wel “Shooting-brake” genoemd). Wel kan uit de historie worden opgemaakt dat hij in 1955 een “Van” in de kleur zwart/oranje was, die hij wellicht al vanaf 1927 heeft gehad.
Enkele jaren na WO II was de auto in Schotland. Tot de eigenaren behoorde de heer George Anderson uit Kelso. In 1978 verkocht deze de 20HP aan het Britse bedrijf H.P. Hill & Co. LTD., 5A Market Street, Preston, Lancashire. In opdracht van de heer Duncan Peter Whittaker, die in 1991 algemeen directeur van Hill & Co werd, werd de opvallende belettering aangebracht die er nu nog steeds op zit. De klus werd geklaard door Ollerton Engineering, Historic Vehicle Restorers from Samlesbury Bottoms, Preston, Lancashire.
Bijna 20 jaar heeft de bestelauto voor Hill & Co dienst gedaan, maar in februari 1996 werd hij doorverkocht aan Dennis Noel Multon uit Rumbling Bridge, Kinross, Engeland. Deze deed de auto bijna twee jaar later alweer van de hand en hij kwam in december 1997 in bezit van Autocycle Engineering, Netherton, Dudley.

De Twenty is technisch gezien in goede staat. De auto gaat vergezeld van een omvangrijk historisch dossier waaruit kan worden opgemaakt dat er veel onderhoud is gepleegd. Ook blijkt dat de artillery wheels de oorspronkelijk geplaatste wielen zijn. Technisch gezien is de auto prima in orde. Motor en versnellingsbak zijn uitstekend onderhouden en functioneren zoals het hoort. Recentelijk is de carburateur volledig gereviseerd. De lak is inmiddels door de ouderdom wat gekraakt, maar de belettering is nog ongeschonden en netjes.
Deze auto is een prachtig reclame-object.
1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van 1926 Rolls-Royce 20 HP Van